Nederland aan de Slimme meter

Je hebt er vast weleens over gehoord of wellicht heb je er al van gehoord, de slimme meter. In 2020 moet volgens de Europese regels 80% procent van Nederland een zo’n meter hebben. Inmiddels hebben al 3 miljoen huishoudens er een. Maar wat is nu precies zo’n slimme meter, wat doet hij en is het verplicht? Deze en meer vragen vragen worden allemaal beantwoord in dit artikel.

Wat is een slimme meter?

Een slimme meter is een digitale meter waarmee je energieleverancier en jij zelf je meterstanden van afstand kan uitlezen. Dus geen gedoe meer met het doorgeven van meterstanden of thuisblijven voor de meteropnemer. Dit wordt allemaal digitaal geregeld via een telefoonverbinding. Deze meter stuurt de gegevens ook meteen door naar een mobiele app zodat jij je energieverbruik maandelijks kan inzien.

Waarom een slimme meter?

Zoals eerder aangegeven kun je dankzij de nieuwe meter maandelijks of zelfs wekelijks zien hoeveel energie je verbruikt. Ook hoef je nooit meer zelf je meterstanden meer door te geven.

Dag- en nachttarief

Naast het gemak van het uitlezen op afstand kun je ook gebruik blijven maken van het dag- en nachttarief voor elektriciteit. Momenteel loopt dit signaal nog via het elektriciteitsnet maar door veranderingen aan het hoogspanningsnet komt dit signaal in de toekomst niet meer door bij de oude meters.

Energiebesparing

Door een slimme meter te koppelen met een slimme thermostaat, kun je je energieverbruik monitoren en zo energie besparen.

Variabele tarieven

Daarnaast kunt u gebruik maken van variabele tarieven. Omdat de prijs van gas en elektriciteit per uur kan verschillen, kost energie bijvoorbeeld minder als de zon hard schijnt.

Gericht oplossen van storingen

Ten slotte geeft de slimme meter ook inzicht in waar het energienetwerk onder druk staat. Hierdoor kan de netwerkbeheerder gericht storingen vinden en oplossen.

slimme meter

Voorbeeld van een Slimme Meter

Wanneer en hoe vaak wordt de meter uitgelezen?

De netbeheerder of energieleverancier kan de meter 1 keer per jaar uitlezen. Dit voor het opmaken van de jaarrekening of voor onderhoud aan het energienet. Zelf kun je de meter maandelijks uitlezen en je verbruik uitlezen op de app. Handig ook als je overstapt naar een andere leverancier of als je gaat verhuizen.

Is een slimme meter verplicht?

Deze nieuwe meter is niet verplicht. Omdat de slimme meter persoonlijke gegevens doorstuurt, ben je in het kader van privacy niet verplicht deze te nemen en mag je hem dus weigeren zonder gevolgen. Het is overigens onderzocht of de meter ‘hackproof’ is door de afdeling ‘Digital Security’ van het Radboud Universiteit. De meter bleek goed beveiligd te zijn.

Hoe krijg ik een slimme meter?

Voor het ontvangen van een smart meter bestaat een planning van de netwerkbeheerder. Hiervoor ontvang je (of heb je al ontvangen) een brief met daarin de aankondiging van plaatsing. Wens je deze niet te hebben dan kun je deze weigeren door contact op te nemen met de netwerkbeheerder. Let wel op Als je de meter weigert en er later wel een wil, of je wilt een één voordat je aan de beurt bent, dan kost het je geld.

Voordelen slimme meter

Hieronder nogmaals alle voordelen op een rijtje.

  • Geen meterstanden meer doorgeven
  • Maandelijks inzicht in je energieverbruik
  • Gebruik blijven maken van dag- en nachttarief voor stroom
  • Gebruik maken van variabele tarieven
  • Nauwkeurige jaarafrekening
  • Registratie van teruglevering van energie bij zonnepanelen

Nadelen slimme meter

Naast heel veel voordelen zijn er natuurlijk ook tegenstanders met hun redenen. De volgende redenen voor de nadelen van een slimme meter worden aangevoerd.

Niet zo’n slimme meter

Veel mensen denken dat een slimme meter je helpt te besparen op je energierekening. Dit is echter niet het geval. Een slimme meter geeft alleen inzicht in je verbruik. Om minder stroom te verbruiken dien je bijvoorbeeld je huis beter te isoleren, je levensstijl aan te passen of wat minder stoken.

Verdwijnt de salderingsregeling voor zonnepanelen?

Verder zijn mensen bang dat de huidige salderingsregel voor zonnepanelen in de toekomst wordt aangepast of verdwijnt. Hierdoor kan het gebeuren dat je minder geld terugkrijgt voor de stoom die je teruglevert. In het verleden draaide de meter terug en werd je als het ware direct gecompenseerd voor je teruglevering.

Hoe zit het met mijn privacy?

Omdat je gegevens worden verstuurt naar een externe partij, vragen veel mensen zich natuurlijk af wat er met deze data gebeurt. Kwaadwillenden kunnen allerlei nare dingen met deze informatie doen en het is daarom ook belangrijk dat deze data goed beschermd wordt. Daarom is er een gedragscode opgesteld voor bedrijven die apps ontwikkelen waarbij gebruik wordt gemaakt van deze data. Deze code stelt dat deze bedrijven een schriftelijke machtiging moeten hebben van de bewoner om deze data te mogen gebruiken en dat deze niet in fout handen valt.

Keuzehulp

Kies in 2 minuten jouw ideale
cv-ketel of airco

Start De CV-Ketelkiezer Start De Aircokiezer

Klanten over ons

Echte ervaringen

We besteden veel aandacht aan kwaliteit en service. Hoewel we daar zelf van alles over kunnen vertellen, laten we graag enkele klanten aan het woord.

Jeffrey en Maurice van de firma Ploem zijn leuke gasten en ze hebben heel netjes gewerkt en het ziet er allemaal professioneel uit. Als je ze koffie geeft zijn ze niet te stoppen! 😉

Vooraf goede uitleg gekregen van dhr. Pörteners. Installatie van 2 airco’s door Tom en Etienne vlekkeloos verlopen evenals het installeren van een nieuwe groepenkast door Niels. Kortom, heel tevreden over de firma Ploem en zoon.

Vandaag was de installatie van een nieuwe gasboiler in ons appartement. Ik was erbij aan het einde van de installatie en ik kan zeggen dat het werk geweldig was. Alles was schoon en ziet er zeer goed geïnstalleerd uit. Ik ben geen specialist, maar als ik kijk hoe de gasboiler eruit ziet, ziet het er heel professioneel uit. Vanaf de dag dat ik contact opnam met het bedrijf voor een offerte en de installatie, was alles super professioneel! Bedankt voor het werk heren!

Goed en meteen gekomen op tijd en probleem verholpen.

Fijne service, correct werk.

Goede service, snel en vasthoudend. Mijn boilertje zelfs 3 maal voor teruggekomen omdat deze, zelf gekocht bij Hornbach, kapot was bij de koop en er toch warm water moet zijn. Top firma!

Fijn en goed personeel. Werken netjes